Alvin Mills Project – Looking Forward

Alvin Mills Project – Looking Forward

mochermusic MOM-0011 (VÖ 23.11.2016 – soul/jazz/funk)

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Eine Soul Ode an die Südstaaten
Der programmatische Titel fasst es hintersinnig zusammen: Auf seiner zweiten Soloveröffentlichung LOOKING PAST FORWARD zieht der Bassist Alvin Mills eine musikalische und biografische Zwischenbilanz. Gleichermaßen zurückblickend wie nach vorne schauend lässt er in zwölf ausdrucksstarken Eigenkompositionen Szenen, Landschaften, Erfahrungen und Marksteine seines Lebens Gestalt annehmen und Revue passieren. Mal temperamentvoll und energiegeladen, mal nachdenklich und elegisch fängt er Stimmungen und Emotionen ein und legt damit ein sehr persönliches, intensives und atmosphärisches Album vor. „Weiterentwicklung und musikalische Reife“ antwortet Alvin Mills im Booklet auf die Frage des USamerikanischen Musikjournalisten Scott Gross danach, was er mit dieser zweiten Solo-CD über sich als Künstler und als Individuum aussagen wolle. Bereits auf KEEP YOUR HEAD TO THE SKY (erschienen 2010 im Vertrieb der intergroove) zeigte Tausendsassa Mills seine Fähigkeiten als Komponist, Musiker, Produzent und Arrangeur – nun, sechs Jahre später, war das Folgealbum überfällig und die Zeit gekommen, seine eigene Weiterentwicklung festzuhalten und zu zeigen. Geboren 1968 in Fort Knox/Kentucky und aufgewachsen in Selma/Alabama hat Alvin Mills den Blues, Gospel und Jazz ebenso mit der Muttermilch aufgesogen wie den Soul, Funk und Rock. Bereits als kleiner Junge spielte er Schlagzeug in der Gospelband seiner Kirchengemeinde, mit der er durch Alabama, Mississippi und Florida tourte. Durch einen Zufall kam er zum Bass: Als er vom Bandleader während einer Probe, eher spaßeshalber, gebeten wurde, für den vor kurzem ausgestiegenen Bassisten einzuspringen, stellte sich zur allseitigen Verblüffung heraus, dass Alvin den Basspart nahezu perfekt spielen konnte, ohne dieses Instrument jemals zuvor in der Hand gehabt zu haben! Bis heute ist Mills Multiinstrumentalist geblieben und auf LOOKING PAST FORWARD nicht nur als Bassist, sondern auch als Schlagzeuger, Keyboarder und Percussionist vertreten.
Auf dem Album präsentiert er sich mit seiner eigenen Band, dem Alvin Mills Project (“AMP“) mit Arno Haas am Saxophon, Rainer Scheithauer an den Keys sowie dem Schlagzeuger Stephan Schuchardt. Unterstützt wird das AMP von den Gästen Uwe Metzler an der Gitarre, dem Pianisten und Keyborder Sevan Gökoglu sowie den US-Soulsängern Charles Simmons, Alisia Harris und Ellliot.

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Bassist Alvin Mills looks back on a moving life. Born in Fort Knox/Kentucky he came quickly in contact with music. During the first Gulf War in Iraq playing his acoustic guitar was the only reliable resting pole. Although performing with many International musicians like Ronan Keating, Mary J. Blige, Roy Hargrove, Ricky Lawson, Nile Rodgers & CHIC and many more, he decided to go to Germany, where he already spent two years of his army time.
He started his solo career with the album Keep Your Head To The Sky (2010). His second album Looking Past Forward will be released November 23, 2016 on mochermusic. Alvin performs on this album basses, drums, percussion, Rhodes, and synths. Further member of his project are saxophonist Arno Haas, Rainer Scheithauer (Rhodes, synths, piano, moog, organ) and Stephan Schuchardt (drums). Guest musicians on various tracks are Uwe Metzler (acoustic guitar), Sevan Gökoglu (piano, organ) and Charles Simmons, Alisia Harris and Ellliot (lead and background vocals).
Run And Tell That is the first message of the album. The syncopated approach of the tune reminds of Jeff Lorber’s Fusion. Lakewood delivers a textural balance of harmonic synergy between the two lead instruments on the borderline of saxy smooth jazz and funky bass. The bass line of Come With It conjures some Brothers Johnson feeling. Alvin lets the beast of the chain.
Ur Slick means „you are sharp, cool or smooth“. Before we go into depth of acronym, abbreviation or slang word, let’s concentrate on the contemporary fusion piece on which saxophonist Arno Haas blows with all his soul. Beverly is a magic word. It unites decadence, stardom and beautiful sites. The group present their first smooth jazz tune with a delightful mellifluous attitude.
Family is the fundamental social unit, the support of our lives. For the Alvin Mills Project that means contemporary jazz is their home and social base. Even if the meaning of Redland is located in the dark, the musical realization of the idea is embracing jazz in its melodious way. Something In The Milk Ain’t Clean is a synonym for „Something doesn’t smell right“. This up-tempo tune convinces the contrary with the high-powered banner of contemporary jazz in its well-known nesting.
Maggie Lee is Alvin’s tribute and thank you to his mother and is a return to the bassist’s Gospel roots featuring singer Charles Simmons, Alisia Harris and Ellliot. On the search of the ultimate groove we find Speakeasy. An infectious bass, sax and keyboard flow with some contemporary jazz assertions.
The Streets Of East Selma puts us in a small town in Alabama. The band takes a great fancy of this location and highlights it with virtuoso playing. The Speedy Bounce surprises with a powerful moog solo by Rainer Scheithauer, Alvin’s funky bass line with some volcanic slap eruptions and a very engaged Arno Haas on alto sax.
With Looking Past Forward the Alvin Mills Project celebrates their special style of contemporary fusion jazz leaving the final visualization up to the listener.

Track list
1 Run and Tell That Written by Alvin Mills 4:56
2 Lakewood Written by Alvin Mills 4:27
3 Come With it Written by Alvin Mills 4:35
4 Ur Slick (But U Could Stand Some Greasin‘) Written by Alvin Mills 6:05
5 Beverly Written by Alvin Mills 4:51
6 Family Written by Alvin Mills 4:45
7 Redland Written by Alvin Mills 7:09
8 Something in the Milk Ain‘t Clean Written by Alvin Mills 5:09
9 Maggie Lee Written by Alvin Mills, Charles Simmons and Alisia Harris 6:31
10 Speakeasy Written by Alvin Mills 6:25
11 The Streets of East Selma Written by Alvin Mills 5:50
12 The Speedy Bounce Written by Alvin Mills 5:08

Lineup
AMP (Alvin Mills Project):
Alvin Mills – basses, drums, percussion, rhodes, synths
Arno Haas – saxophones Rainer Scheithauer – rhodes, synths, piano, moog, organ
Stephan Schuchardt – drums on 4, 5

Guests:
Uwe Metzler – acoustic guitar on 7
Sevan Gökoglu – piano and organ solo on 8, organ on 9
Charles Simmons, Alisia Harris and Ellliot – lead and background vocals on 9

[Artist Website & Bio]